fredag 14 januari 2011

Stockholms shoppingcentrum

Ja, som somliga vet har jag gjort en liten undersökning av shoppningcentrum runt om i Stockholm och dess krokar. Vissa tyckte jag om. De tycker jag fortfarande. Vissa tycker jag inte alls om. Hur som, här är dem!
(inbördes ordning)

1 Globen shopping!
I Globens centrum finns allting. Apotek, bokhandeln, Donken, Sushi, H&M, leksaksaffär, hälsokostaffär, nästan alla banker, Stadium, Löplabbet, Polarn och pyret, caféer, Arbetsförmedligen, BUP, Twilfit, hotell, Synsam, Djuraffär restaurang, konserthall!, tuggummi-automat, glass för en femkrona, Ben & Jerrys-glassbar, hårsalong, bästa Ica, Himalaya.... jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Det är inte mycket som inte finns i Globen.
Kanske (sannolika skäl) älskar jag Globen för att jag praktiskt taget vuxit upp där. Näää så illa är det inte men som uppvuxen i fina Enskede och en promenad på tio minuter kan ni ju gissa var jag började mina shoppingturer, var jag spenderade helgerna i mellanstadiet och var jag passerade nästan varje dag fram till slutet av andra ring i gymnasiet. Jag kan Globen utan och innan och mina band till detta centrum är.. "starka" om vi säger så. Numera besöker jag väldigt sällan Globen och när jag gör det kan jag ibland få en inblick hur det är att vara i Globen första eller andra gången, hur det är innan man spenderat timmar i varje vrå. Då tycker jag inte lika mycket om Globen. Men jag orkar inte titta så. Det blir en subjektiv bedöming. Struntsamma.

2 Liljeholmstorget!
Om det inte vore för mina känslomässiga band till Globen och min historia där som hör till skulle Liljeholmens galleria nästan snudda första platsen. Den ligger lika nära min pappa som Globen, alltså ett stenkast och på min mammas tunnelbanelinje (faktiskt mittemellan mamma och pappa). Roliga affärer. Vår favorit, Stadsmissionen. H&M, Indiska.. Alltså, det är svårt och beskriva. Känner mig så himla töntig nu när jag skriver om köpcentrum och allt. men blabkla bladlasdja. Nu gör jag det här. Jag är väldigt förtjust i Liljeholmtorget, mycket finns där, nästan allt och det är en smula mer spännande än Globen. Men jag tappar ju bort mig hela tiden!! Lite jobbigt. Men Liljeholmstorget - I LIKE!

Mindre roliga shoppingcentrum....
1 Mörby Centrum.
Deprimerande, trångt och utan bra utbud på butiker man faktiskt har lust att gå in på och kika. Ett plus för att deras H&M har H&M Trend-kollektionen. Nära från min mamma, bara någon station om man hellre åker till andra hållet än city.
2 Västermalmsgallerian
Visst, lite mysigt att ta fyran dit. Men alla dessa lattemammor. Dessutom känns det inte ens att man har gått i en galleria efter, då ens galleriasug fortfarande finns kvar i en när man är färdig. Dock kommer en väldans fin leksaksbutik som nu ligger på min Odengatan flytta dit snart. Ett plus dåra!
3 Kista galleria & Farsta centurm.
Inga större fel, de är ju stora och så men det tar för lång tid att åka till dem, bök och byte med tunnelbana och helt enkelt inte värt det. Plus för att de har Max/Burger King. Men jag tappar ALLTID bort mig. Ständigt. Och jag har ändå varit i Farsta några gånger lix.

Bubblare...(lite svårt att bestämma sig)
Ringen.
Ja söta fina Ringen. Lite avsides för mig.. men det är ju ändå väldigt fint. Men inte sedan de gjorde om så mycket. T ex H&M. Innan renoveringen hittade jag Alltid något fint i deras vrår, från någon gammal säsong. Nu hittar jag väldigt sällan. Segt. Lite ospännande. (Tycker om detta ställe för lite för att sätta på topp men ändå tycker jag om mycket. Ja bla bla ni fattar grejen.)
Gallerian
Ja, ingen all time favour om man säger så, men allt finns nästan där. Därför får den ett plus. Och just det: för att det tar fem minuter dit från min mamma.
Skrapan
Egentligen inte vidare förtjust, blir ganska besviken varje gång. Men Akademibokhandeln får mig ändå att tycka om den lite.. Tycker om detta ställe för mycket för att sätta den på nej-listan men inget ställe jag vallfärdar till om vi säger så.
Brunogallerian
Orkar inte ens kommentera. Förut JA
Saknar!!!!!
Debenhams!!
Gick man in där så hamnade man i England. Så var det bara. Förde in lite exotiska känslor på Drottninggatan. Gjorde min fina Giraffnalle Miranda där, finaste nallefabriken. Köpte min första dyra tisha där. Den berättar jag om sedan. Mitt första besök och shopping på Topshop.
Visst, ganska mycket tokaffärer inne jag aldrig skulle handlat på min hur som helst. Jag saknar Debenhams! Mycket!
Souk
Visst, den skulle aldrig slå Debenhams men de hade sina fina delar. Den bästa Topshop. Bästa Beyond Retro. Bästa Monki, mjaaa nästan.
(kan ni tänka er att ett gigantiskt jävla Clas Ohlson ligger där nu??? Trist. Aja.)

2 kommentarer:

Willow sa...

Globen äger! Globen har allt!

Willow sa...

"Känslomässiga band till Globen" Åhh!