onsdag 18 april 2012

Förverkliga drömmar

Inte drömmar under ögonlocken tänker jag på, eller hur himla fint vore inte det i och för sig. En natt drömde jag att jag red på ett flygande djur, landskap efter landskap. En magisk känsla som då kändes just hur möjlig som helst.
Men jag tänker på dagdrömmar, fantasin om sin verklighet och visioner. Jag har haft hur många planer som helst (som jag inte orkar rabbla nu) men så hittar jag mig själv, dag ut och dag in, skrotandes i Stockholm längtandes ut i världen någon annanstans. Den röda tråden i mina framtidsplaner har varit resor. Jag ser gärna på mig själv som en globetrotter med livet i ryggsäcken, men säg mig, hur ska jag veta att resandet är min identitet då jag nästan aldrig testat. Så varför gör jag det så sällan. Kanske för jag lever i tron att framtiden löser sig självt. Så inser jag helt plötsligt att det jag lever i är min förra framtid. Kanske för att jag är hopplöst svag för att drömma mig iväg med andra, dela planer med de jag håller kär och så vips går vägarna åt olika håll. Jag som drömmer om att resa själv. Och med sällskap.
Jag vill börja resa mer, jag måste börja resa mer, jag vägrar hitta mig själv om femtio år och undra varför. Jag vill se platser jag aldrig varit på förut, möta andra kulturer, jag vill växa.
Fast det jag hela tiden återkommer till, det som egentligen är viktigast, är att jag gör aktiva val. Att jag följer mitt hjärta. Att jag är där jag innerligt önskar att vara. Att jag släpper prestigen och hittar mig.

Men när vi ändå talar om det, här är ett litet urval av platser (vill ju resa i alla världsdelar och överallt) jag hemskt gärna skulle vilja besöka; Madagaskar (typ Tsingy de Bemaraha National Park), Nya Zeeland (valar, regnskog, ÅH), Malaysia (underbar dykning (ska det vara), Chile (regnskog (igen)), San Fransisco i USA, (värme, kullar, spårvagnar och queer), Canada (som Québec (franska)), Barcelona i Spanien (Gaudi bland annat), Italien (en härlig känsla jag bär på bara), Marocko (kulturen och läget), Sri Lanka (klimatet och vilda djurlivet), Japan (vekar surrealistiskt).
Hittills har jag varit i London två gånger, Brighton tre gånger, Alanya, Lüneburg, Hamburg, Kreta, Korfu, Menorca, Nice, Helsingfors, New York och Amsterdam (fast det räknas inte då jag endast befann mig på Schiphol).

Inga kommentarer: